Zhan Zhuang – ustawienia

Ustawienia Zhan Zhuang (Stojący Qigong)

Pierwsza postawa Wu Ji

wuji Statyczne ćwiczenia w pozycji stojącej nazywane są zhan zhuang (zhan – stać, zhuang – wbity w ziemię słup).  Stanowiły one dawniej jedną z najbardziej podstawowych metod treningowych. Często w tych ćwiczeniach tkwiła tajemnica ogromnych umiejętności dawnych mistrzów.
Ćwiczenia zhan zhuang, poza wzmocnieniem nóg i zwiększeniem stabilności mają duże znaczenie dla wzmocnienia i zrównoważenia ‚przepływu qi’ w ciele i uspokojenia umysłu.

  • Rozluźnij twarz do tyłu głowy – wewnętrzny uśmiech, bez zaciskania zębów, język lekko dotyka podniebienia.
  • Niech czubek głowy łączy się z niebem.
  • Dłonie i palce pod wpływem grawitacji naturalnie układają się w stronę ziemi.
  • Łokcie są lekko ugięte i nieznacznie obrócone na zewnątrz.
  • Pachy są otwarte.
  • Ramiona zwisają luźno, opierając się na siódmym kręgu szyjnym (C7).
  • Wszystkie siedem kręgów szyjnych unosi się w kierunku przeciwnym do ciągnącej w dół kości krzyżowej; aktywuj potylicę.
  • Niech dwanaście kręgów piersiowych wyciągnie się w górę, w kierunku przeciwnym do ciągnącej w dół kości krzyżowej.
  • Niech pięć kręgów lędźwiowych wyciągnie się w górę, w kierunku przeciwnym do ciągnącej w dół kości krzyżowej; otwórz ming men i wypełnij dolną część pleców.
  • Miednica zwisa swobodnie; kość ogonowa ciągnie do ziemi a kość krzyżowa podąża za nią.
  • Rozluźnij pachwiny tak, jakbyś chciał przysiąść na stołku barowym – rozluźnij kwa.
  • Kolana są lekko ugięte i nieznacznie obrócone na zewnątrz poprzez uaktywnienie wewnętrznej (jin) strony nóg.
  • Stopy są rozstawione na szerokość ramion i równomiernie naciskają podłoże; zewnętrzne krawędzie stóp są równoległe.
  • Stopy łączą się z podłożem – „zakorzeń się” głęboko w ziemi.